L’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha presentat els resultats preliminars d’un estudi sobre l’ús del català entre els joves en l’àmbit de l’esport i el lleure a Barcelona en el marc del projecte «Foment de l’ús del català en els àmbits de l’educació en el lleure i activitats complementàries», desenvolupat conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona.
L’anàlisi mostra que els entrenadors i monitors utilitzen de manera significativa el català i esdevenen referents lingüístics per als joves, destacant alhora que l’ús de la llengua és minoritari quan els participants interactuen entre ells. Aquesta dinàmica reflecteix una asimetria lingüística, amb el català més present en relacions amb adults però poc consolidat en les converses informals de la joventut.
Durant la jornada «L’ús del català entre el jovent de Barcelona. On ens trobem?», es va explicar que el rol dels monitors i entrenadors com a prescriptors lingüístics és un element fonamental per fomentar l’ús del català en els clubs esportius i espais de lleure. L’estudi, que forma part d’un conveni entre l’IEC i l’Ajuntament, s’inscriu en una iniciativa municipal per promoure la llengua catalana entre adolescents i joves a través de formació, recursos i campanyes específiques.
Diverses entitats col·laboren en el projecte, incloent-hi ACELLEC, Consorci per a la Normalització Lingüística, Òmnium, Plataforma per la Llengua, TERMCAT, UFEC i el Departament de Política Lingüística de la Generalitat, amb l’objectiu d’identificar i implementar estratègies sostenibles i coordinar accions que reforcin l’ús del català de manera col·lectiva, assegurant que els joves adoptin el català com a llengua habitual en l’oci, l’esport i el lleure.
👉 Llegir la notícia completa a l’IEC
📄Programa de la jornada «L’ús del català entre el jovent de Barcelona. On ens trobem?»
[Font: «Els entrenadors i monitors, figures clau per a fomentar l’ús del català en el lleure juvenil». Institut d’Estudis Catalans. Notícies i actualitat, 4 de març de 2026.]
